Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2008

Λίγα λόγια για τη «Μαντουβάλα»

Μumtaz Begum Jehan Dehlavi.
H θρυλική "Μαντουμπάλα".
Ένα από τα πιο δημοφιλή τραγούδια του Στέλιου Καζαντζίδη, είναι η «Μαντουβάλα» ή «Μαντουμπάλα». Την ευρεία αποδοχή του τραγουδιού, μαρτυρούν αν μη τι άλλο οι πωλήσεις του. Πάνω από 100.000 δίσκοι των 45 στροφών πουλήθηκαν στα 1959 (βάσει μιας σχετικά αξιόπιστης αναφοράς πωλήθηκαν 102.000 δίσκοι).

Επιτυχία άνευ προηγουμένου, για την εποχή εκείνη. Στην άλλη πλευρά του δίσκου, έχει «χαραχθεί» το τραγούδι «Δυο πόρτες έχει η ζωή» σε μουσική Στέλιου Καζαντζίδη και στίχους της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου.

Η Μαντουβάλα έμελε να μείνει στην ιστορία για τρεις λόγους. Ο πρώτος είναι για τις υψηλές της πωλήσεις. Ο δεύτερος για το ότι στάθηκε η αφορμή να διεκδικήσει ο Στέλιος Καζαντζίδης για πρώτη φορά ποσοστά επί των πωλήσεων δίσκων. Ο τρίτος λόγος αφορά στην επιχειρηματολογία των όσων θέλουν να βλάψουν την υστεροφημία του Καζαντζίδη.

Ξέρετε όλοι το γνωστό μότο: «ο Τραγουδιστής της Μαντουμπάλας».

Το αφήνουμε ασχολίαστο προς το παρόν αλλά θα επανέλθουμε σε κάποια άλλη δημοσίευση να αποκαταστήσουμε τη φήμη του Στέλιου.

Πώς γράφτηκε όμως το τραγούδι; Και τι σημαίνει τελικά Μαντουμπάλα;

Ο ίδιος ο Καζαντζίδης είπε πως δανείστηκε τον τίτλο από το όνομα κάποιας πρωταγωνίστριας ξενόφερτης ταινίας (μάλιστα Μαντουμπάλα πολύ αργότερα ονόμασε ο ίδιος μια δική του αγελάδα).

Όντως η Μαντουμπάλα (Madhubala) ήταν ηθοποιός. Το πραγματικό της όνομα ήταν Μumtaz Begum Jehan Dehlavi. Γεννήθηκε στις 14 Φεβρουάριου του 1933 και πέθανε μόλις στα 36 της χρόνια, στις 23 Φεβρουαρίου 1969, έχοντας προλάβει να γυρίσει περισσότερες από 70 ταινίες.

Ας επανέλθουμε στο τραγούδι, όμως.

Το στιχουργικό θέμα βρέθηκε. Ο Καζαντζίδης είχε εντοπίσει τη μελωδία (για πολλούς η μουσική της Μαντουμπάλα είναι δημιουργία του Ραβί Σανκάρ). Η Παπαγιαννοπούλου όμως, στην οποία ανατέθηκε η συγγραφή των στίχων, δυσανασχέτησε με το αντιστιχουργικό όνομα Μαντουμπάλα και αρνήθηκε τη συνεργασία στον Καζαντζίδη, προτείνοντάς του να γράψει τους στίχους μόνος του.

Μάλιστα ο Στέλιος είχε ήδη ετοιμάσει το ρεφρέν (το γνωστό σε όλους σήμερα, το οποίο χαρακτήρισε χρόνια αργότερα «εύρημα») και θέλησε όλο το τραγούδι να δομηθεί με βάση αυτό. Το αποτέλεσμα ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Χιλιάδες οι πωλήσεις.

«Έτσι πήγα κι έφτιαξα εγώ το τραγούδι μ’ αυτά τα χαζά λόγια που δε λένε τίποτα. Ακόμα δε μπορώ να δώσω μια εξήγηση τι ήταν αυτό, που αγάπησε το κοινό στη Μαντουμπάλα. Έγινε φοβερό μπουμ. Ήταν το περιεχόμενο του τραγουδιού; Ένα τραγουδάκι ερωτικό και πονεμένο; Ήταν η μελωδία του η ανατολίτικη;», είπε στον Βασίλη Βασιλικό ο Στέλιος Καζαντζίδης.


Διαβάστε ακόμη:


Δεν υπάρχουν σχόλια: