Τρίτη 30 Ιουνίου 2009

Η δικαστική διαμάχη με την «COLUMBIA» στα 1966

Τί σχέση μπορεί να έχουν τα τραγούδια «Πατέρα μου, μητέρα μου» (1955), «Τέτοια κούκλα και τσαχπίνα» (1953) ή το «Η μάνα του ναύτη» (1954) με την μετακίνηση του Στέλιου Καζαντζίδη από την «COLUMBIA» στην «ODEON - Parlophone» του Μίνωα Μάτσα; Αξίζει να αναφέρουμε πως το 1964, ο Καζαντζίδης μεταπήδησε στην παρακμάζουσα - τότε - «ODEON», στην οποία μόλις είχε αναλάβει διοικητικά καθήκοντα ο γιος του Μίνωα Μάτσα, Μάκης.

Ελάχιστοι γνωρίζουν - ίσως δημοσιεύεται εδώ πρώτη φορά η πληροφορία αυτή - πως ο Στέλιος Καζαντζίδης στα 1966 κατέθεσε μήνυση εναντίον της εταιρείας «COLUMBIA» (των αδερφών Λαμπρόπουλων) η οποία την περίοδο εκείνη προέβηκε σε τύπωση δίσκων 45 στροφών, με τραγούδια της πρώτης «τραγουδιστικής» εποχής του Στέλιου Καζαντζίδη. Από τις 78 στις 45 στροφές δηλαδή.

Σημειώνουμε για την ιστορία πως ήδη από τις 16 Ιουλίου του 1955 στο εργοστάσιο της «COLUMBIA» τυπώνονταν δισκάκια 45 στροφών.

Η μήνυση αυτή οδήγησε τις δύο πλευρές στα δικαστήρια. Ο Καζαντζίδης ισχυρίστηκε στο δικαστήριο, πως η ανατύπωση των τραγουδιών αυτών τον δυσφημεί σαν καλλιτέχνη. Ανέφερε πως τα τραγούδια αυτά αφορούν μια παρελθούσα εποχή, κατά την οποία υπήρξε «δόκιμος» τραγουδιστής και δεν ανταποκρίνονται, πλέον, στο ώριμο ύφος της φωνής του.

Εφημερίδα «Ταχυδρόμος»
Κυριακή 20 Μαρτίου 1966
Μάρτυρες κατηγορίας στο πλευρό του τραγουδιστή, ο Πάνος Γαβαλάς, ο συνθέτης Θοδωρής Δερβενιώτης και ο στιχουργός Χρήστος Κολοκοτρώνης, υποστήριξαν την άποψη περί δυσφήμισης και εντόπισαν την αιτία της ενέργειας αυτής από μέρους της εταιρείας, στην πρόσφατη μετακίνηση του Καζαντζίδη στην «ODEON».

Οι δικηγόροι της «COLUMBIA» Αλ. Κατσαντώνης και Α. Κόντος και οι μάρτυρες Σοφία Βέμπο και Μίμης Τραϊφόρος που εξετάσθηκαν για λογαριασμό της δισκογραφικής, υποστήριξαν πως είναι αναντίρρητο δικαίωμα της εταιρίας να εκμεταλλευτεί εμπορικά το καλλιτεχνικό έργο, που ο ίδιος ο καλλιτέχνης παρήγαγε στα χρόνια συνεργασίας του με αυτή.

Προσθέσανε επίσης, πως για το μόνο που μπορεί να διαμαρτύρεται ο Καζαντζίδης, είναι ίσως η κακή προώθηση του έργου του και όχι αυτή καθ’ αυτή η ανατύπωση των τραγουδιών. 

Το δικαστήριο τελικά αθώωσε την «COLUMBIA», καθώς έκρινε πως δεν υπήρχε πρόθεση δυσφήμισης του τραγουδιστή.

Ο Τάκης Β. Λαμπρόπουλος, σε συνέντευξή του στον Φώτη Απέργη, που μεταδόθηκε από το Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας τον Ιανουαρίο του 2018, αναφέρθηκε στα γεγονότα λέγοντας τα εξής: "Με τον Μάκη Μάτσα είχαμε μια πολύ μεγάλη σύγκρουση εμπορική. Όταν έφυγε ο Καζαντζίδης, του είπα ότι θα φύγεις και θα πας εκεί, δικαίωμα σου είναι δεν υπάρχει αμφιβολία, έληξε το συμβόλαιό σου αλλά όταν κάποιος τραγουδιστής έχει πολυετή συνεργασία με κάποια εταιρεία, έχει αφήσει εκεί πέρα ένα μεγάλο στοκ από τον εαυτό του. Αυτό ανήκει πλέον στην εταιρεία και έχε υπόψη σου ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σου. 

Δίσκος 33 στροφών
με τον τίτλο REGAL
Λοιπόν, τι έκανα: Εμείς είχαμε ένα σήμα γραμμοφωνικό το οποίο το λέγαμε REGAL. Στο REGAL βάζαμε παλαιές ηχογραφήσεις οι οποίες είχανε αποσβεστεί και τις οποίες τις πουλούσαμε σε μια τιμή η οποία ήταν γύρω στο 25% φθηνότερα από τα αυθεντικά COLUMBIA - His Master Voice.

Όταν έμαθα ότι τελικά ηχογραφεί στη νέα εταιρεία, πήρα 12 τραγούδια του Καζαντζίδη και είπαμε ο "Καζαντζίδης της REGAL" και το προωθήσαμε μετά μανίας με έκπτωση - η REGAL προϋπήρχε δεν φτιάχτηκε για τον Καζαντζίδη. Αυτό ο Μάτσας όταν το είδε θορυβήθηκε πάρα πολύ και μου ζήτησε να τον δω. Τον είδα και μου λέει, αυτό το θεωρώ πράξη εχθρική. Του λέω δεν είναι πράξη εχθρική είναι πράξη εμπορικώς ανταγωνιστική. Κοίταξε να δεις. Θα βγάλω κι άλλους. Έχω στοκ Καζαντζίδη που θα βαρεθείς να ακούς Καζαντζίδης-REGAL
".

Φαίνεται ότι ο Μάκης Μάτσας πήρε το μάθημά του καθώς την ίδια περίπου τακτική εφάρμοσε κι ίδιος με τον Καζαντζίδη όταν ο δεύτερος - το 1987 - αποχώρησε από τη ΜΙΝΟΣ.


Σημείωση: Όλα τα άρθρα του blog με τον καιρό εμπλουτίζονται. Αυτός είναι ο λόγος που στο παρόν άρθρο η ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης δεν συμφωνεί με την ημερομηνία της συνέντευξης του Τάκη Β. Λαμπρόπουλου.


Διαβάστε ακόμη: 



Δεν υπάρχουν σχόλια: