Μumtaz Begum Jehan Dehlavi. H θρυλική "Μαντουμπάλα". |
Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενη δημοσίευση, η Μαντουμπάλα (ή Μαντουβάλα) υπήρξε μια από τις σημαντικότερες και λαοφιλέστερες ηθοποιούς στην Ινδία (βλέπε στη φωτογραφία αριστερά). Μαζί με τις σύγχρονές της Ναργκίς και Μίνα Κουμάρι θεωρούνται η ιερή τριάδα του Ινδικού σινεμά.
Το πραγματικό της όνομα ήταν Μumtaz Begum Jehan Dehlavi. Γεννήθηκε στις 14 Φεβρουάριου του 1933 και πέθανε μόλις στα 36 της χρόνια, στις 23 Φεβρουαρίου 1969, έχοντας προλάβει να γυρίσει περισσότερες από 70 ταινίες.
«Μαντουμπάλα» είναι και ο τίτλος του τραγουδιού που το 1959, όταν και κυκλοφόρησε, σημείωσε ρεκόρ πωλήσεων. Το σίγουρο είναι πως ο Καζαντζίδης, εμπνεύστηκε το στιχουργικό μέρος, από την θρυλική, Ινδή πρωταγωνίστρια.
Η μουσική βάση της «Μαντουμπάλας» είναι το τραγούδι «Aajao tarapt hai arman» (Έλα, σε ποθούν τα αισθήματά μου) του Ραβί Σανκάρ. Το ινδικό τραγούδι δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της δημοφιλούς ταινίας Awara (Ο αλήτης της Βομβάης) - στην οποία πρωταγωνιστεί η Ναργκίς - και ακούστηκε σε αυτή. (Ακούστε το στο βίντεο που παραθέτουμε στο τέλος της δημοσίευσης)
Η «Μαντουμπάλα», που κυκλοφόρησε στα 1959 - το στιχουργικό και μουσικό μέρος της οποίας φέρουν την υπογραφή του Στέλιου Καζαντζίδη - είναι μια πλήρης, επιτυχημένη διασκευή του ινδικού τραγουδιού. Οι μουσικές προσθήκες που γίνανε, θα λέγαμε πως καθιστούν τη «Μαντουμπάλα», μια σχεδόν αυθεντική δημιουργία, που ελάχιστα θυμίζει το πρωτότυπο.
Αξίζει να σημειώσουμε εδώ πως το τραγούδι με τίτλο «Η επιστροφή της Μαντουμπάλας» (σε μουσική Στέλιου Καζαντζίδη και στίχους Δημήτρου Γκούτη) που ερμήνευσαν ο Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα το 1964, είναι το τραγούδι που θυμίζει περισσότερο από κάθε άλλο, την δημιουργία του Ραβί Σανκάρ.
Ποιος όμως είναι ο πραγματικός δημιουργός της ελληνικής «Μαντουμπάλας», η οποία πέρασε στην ιστορία ως δημιουργία του Στέλιου Καζαντζίδη;
Έχει ενδιαφέρον να δούμε, την εκδοχή που ο σπουδαίος συνθέτης Θοδωρής Δερβενιώτης (1922 - 2004) παρουσίασε στην κρατική τηλεόραση, στην εκπομπή «Η ιστορία των χρόνων μου» (2003).
Είπε, λοιπόν, ο Δερβενιώτης:
Είπε, λοιπόν, ο Δερβενιώτης:
Θόδωρος Δερβενιώτης |
«Τι είναι αυτά ρε παιδιά;». «Θα ακούσεις, θα ακούσεις», απαντούσε ο Καζαντζίδης. Τέλος πάντων… Και κάποια στιγμή φέρνει λόγια στα οποία… τα ρεφρέν τους ήταν κολλημένα απάνω στις δύο μουσικές αυτές. Το ένα ήταν η «Μαντουμπάλα» και το άλλο «Είσαι η ζωή μου». Και ερχότανε δήθεν σε μένα να καθίσει να τα φτιάξει. Δεν μπορούσε να φτιάξει τίποτα. Έπαιρνε μια κιθάρα γκούγκου, γκούγκου μια ώρα, δύο ώρες, τρείς ώρες… Και απ τη δουλειά μου με χασομερούσε και με νευρίαζε και αναγκαζόμουνα και του έλεγα: «Φεύγα, άστα…».
Η Μαρινέλλα ζει… για αυτό το πράγμα που είπες τώρα για την «Μαντουμπάλα». Της είπα πια μέρα να ρθουν και τις λέω όχι πρωί, πρωί κατά τις 11. Και μου ήρθαν 8.30 η ώρα το πρωί και χτυπούσαν την πόρτα. Εγώ ήμουνα εργένης. Δεν είχα σηκωθεί ακόμα. Δεν τους απάντησα. Είδα…Άκουσα την ομιλία τους και νευρίασα. Ντύθηκα ξέρω εγώ πήγα στην τουαλέτα. Δεν τους είπα ούτε καλημέρα. Άνοιξα, μπήκαν μέσα. Πήγα παρήγγειλα τον καφέ μου, ξέρω εγώ, το κολατσιό μου. Λέω τέτοιοι είστε τώρα θα δείτε. Ήπια τον καφέ μου άναψα και ένα τσιγάρο, γιατί κάπνιζα τότε, κι αναγκάστηκε η Μαρινέλλα με τα γυαλιά χαμηλά, χαμηλά : «Θόδωρε έφτιαξες τίποτα;» Λέω: «Θα ακούσεις». Και μόλις παίρνω το μπουζούκι και το παίζω και ακούει την εισαγωγή σηκώθηκε απάνω: «Θόδωρε, αυτό δεν είναι τραγούδι αυτό είναι έργο!»
Η «Μαντουμπάλα» ήταν ένα τραγούδι μπορώ να πω εγώ ότι έκανε θραύση και στους δίσκους αλλά και σαν τραγούδι. Τραγουδήθηκε, παίχτηκε πάρα πολύ δηλαδή, και πούλησε και εγώ δεν ξέρω τι πούλησε. Δεν έπαιρνα ούτε ένα πέντε τις εκατό για να ξέρω ας πούμε. Αλλά πάντως ότι πούλησε, πούλησε! Πάρα πολλούς δίσκους. Ήτανε μεγάλη επιτυχία.».
Διαβάστε ακόμη:
2 σχόλια:
ΤΟ ΒΊΝΤΕΟ ΕΊΝΑΙ ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΉ ΑΠΌ "Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΉ ΤΗΣ ΜΑΝΤΟΥΜΠΑΛΑΣ" ΠΟΥ ΚΑΜΙΑ ΣΧΈΣΗ ΔΕΝ ΈΧΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΓΝΩΣΤΉ ΜΑΝΤΟΥΜΠΑΛΑ.
Η μουσική βάση της ΜΑΝΤΟΥΜΠΑΛΑΣ στο ρεφραίν, προέρχεται από το Ινδικό τραγούδι.
Η μουσική της ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΗΣ ΜΑΝΤΟΥΜΠΑΛΑΣ, βασίζεται στην ίδια την ΜΑΝΤΟΥΜΠΑΛΑ.
Με λίγα λόγια, η βάση για τις δυο Μαντουμπάλες είναι κοινή και προέρχεται από το ινδικό αυτό κομμάτι.
Καμιά φορά αξίζει να ακούμε ολόκληρο το τραγούδι πριν προβούμε σε σχόλια και συμπεράσματα...
Δημοσίευση σχολίου