Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

Η περιοδεία του Στέλιου Καζαντζίδη στη Γερμανία

Μίμης Παπαϊωάννου, Μαρινέλλα και Στέλιος Καζαντζίδης στον σταθμό Λαρίσης
Μίμης Παπαϊωάννου, Μαρινέλλα και Στέλιος Καζαντζίδης στον σταθμό Λαρίσης.
Σε λίγο το τραίνο θα αναχωρήσει για το Μόναχο της Γερμανίας.

Του Γιάννη Μπεκιάρη

Κυριακή 24 Οκτωβρίου 1965 στις 19:00 ο Στέλιος Καζαντζίδης αναχωρεί από τον σταθμό Λαρίσης για την περιοδεία του στη Γερμανία. Μαζί του η Μαρινέλλα, ο Δημήτρης (Τάκης) Τζάρας, ο Μάριος Κώστογλου, ο Μάρκος Καράμπελας, ο Κώστας Σταματάκης, ο Χρήστος Νικολόπουλος και ο ποδοσφαιριστής Μίμης Παπαϊωάννου

Ο Στέλιος Καζαντζίδης φέρεται να έχει πει στον Γιώργο Λιάνη: “Το χειμώνα του 1964, κλείσαμε με τη Μαρινέλλα στην Τριάνα του Χειλά. Εκεί με πολιόρκησε ο Μπάμπης Σημηριώτης, Έλληνας επιχειρηματίας από τη Γερμανία. Ήθελε η Μαρινέλλα κι εγώ, να πάμε σε όλες τις μεγάλες γερμανικές πόλεις, που είχαν χιλιάδες Έλληνες μετανάστες. Έθεσα όρο να είναι κι ο Μίμης ο Παπαϊωάννου, σαν τραγουδιστής. Ο Σημηριώτης μου απάντησε λογικά, μα ο κόσμος τον ξέρει για ποδοσφαιριστή. Θα τον μάθει και σαν τραγουδιστή, του είπα. Τον έβαζα να κάνει κάποια νούμερα με τη μπάλα και μετά να τραγουδάει ποντιακά, στις πρώτες συναυλίες στη Γερμανία. Είχα βάλει και τη Μαρινέλλα να παίζει ντέφι. Τον πλαισίωνα δηλαδή με ό,τι καλύτερο μπορούσα για να τον ανεβάσω ψυχολογικά. Τα κατάφερα. Τραγούδησε καλά.” 

Η άφιξη του Στέλιου Καζαντζίδη  στο σταθμό του Μονάχου
Η άφιξη του Στέλιου Καζαντζίδη
στο σταθμό του Μονάχου.
Πάνω από 5000 Έλληνες τον υποδέχθηκαν.
Η άφιξη στον σταθμό του Μονάχου υπήρξε πανηγυρική. Χιλιάδες κόσμου τους υποδέχτηκαν. Σύμφωνα με τον Στέλιο Καζαντζίδη στον σταθμό τους περίμεναν πάνω από 5000 κόσμου.

Η στιγμή της άφιξης στάθηκε η αφορμή και για το μυθιστόρημα "Η Πηνελόπη των τραίνων" που αφορά στη δολοφονία ενός έλληνα μετανάστη, του Στρατή Κοκκινίδη, που το 1965 βρέθηκε νεκρός στον σιδηροδρομικό σταθμό του Μονάχου, τη στιγμή που έφτασε εκεί ο Στέλιος Καζαντζίδης για να δώσει μια σειρά συναυλίες.

Η Μαρλένα Πολιτοπούλου, συγγραφέας του βιβλίου, σημειώνει σε συνέντευξή της στη Λεμονιά Βασβάνη: "Μόλις αρχίσεις να μελετάς την ιστορία της μετανάστευσης στη Γερμανία πέφτεις πάνω στον Στέλιο. Δεν μπορείς να τον παρακάμψεις αν θελήσεις να μιλήσεις για την ψυχή αυτών των ανθρώπων, τα πάθη τους, τους φόβους τους. Ο Καζαντζίδης δεν έχει οργανική σχέση με την πλοκή του μυθιστορήματος αλλά το διατρέχει σαν ένας κοινός τόπος μαζί με ένα υφαντό μαντήλι".

Μετά το Μόναχο, ακολούθησαν συναυλίες σε πολλές πόλεις της Γερμανίας για δύο περίπου μήνες. Κάθε εβδομάδα έδιναν τρεις παραστάσεις. Μια παράσταση την Παρασκευή, μία το Σάββατο και ακόμη μία το απόγευμα της Κυριακής. 


Διαφημιστικό για τις εμφανίσεις
του Στέλιου Καζαντζίδη στη Γερμανια.

Ο Δημήτρης Τζάρας θυμάται: "Μας καλούν στη Γερμανία. Τη δουλειά την κανόνισε ο Σημηριώτης που έφερνε τις κινηματογραφικές ταινίες στους οµογενείς. Πήγαμε με τρένο, µε Μίμη Παπαϊωάννου, Μάρκο Καράµπελα,τον κιθαρίστα Μάριο Κώστογλου, Χρήστο Νικολόπουλο, Κώστα Σταματάκη, Μαρινέλλα και Καζαντζίδη. Κανόνιζα τα μεροκάματα εγώ. Για όλους. Ρωτάω τη γυναίκα του Γιαννόπουλου του Τάσου, που την είχαµε παρουσιάστρια, και με ενημερώνει ότι βγαίνω πρώτος εγώ στη συναυλία. Βασανίστηκα μέσα στο τρένο, τί να πω πρώτος; Παίζω ένα σόλο λοιπόν. Καλώς σας βρήκα, αδέλφια μου, στις μπροστινές θέσεις έκλαιγαν όλοι! Kάναμε 30 συναυλίες και μείναμε 50 ημέρες εκεί."


Μίμης Παπαϊωάννου, Μάριος Κώστογλου
και Χρήστος Νικολόπουλος επί σκηνής.
Και ο Μάριος Κώστογλου, μιλώντας στον Πάρη Μήτσου και την εκπομπή τα "Παντελόνια είναι περίεργα ρούχα", εξηγεί πως προέκυψε η συνεργασία αυτή: "Ήταν κουμπάρος ο Στέλιος με τη Πόλυ Πάνου. Έμαθε ότι σταμάτησε η Πόλυ. Εγώ ήμουν ο κιθαρίστας της. Του είπαν ότι είναι καλός ο κιθαρίστας της. Έμενα στο Αιγάλεω, εργατικές πολυκατοικίες τότε. Κάποια στιγμή, μου χτύπησε την πόρτα κάποιος με μουστακάκι “Κλαρκ Γκέιμπλ”, μελαχρινός και μαύρος και με μαλλί κολλημένο με μπριγιόλ. Μου λέει, εσύ είσαι ο Μάριος; Του λέω ναι. Που παίζει κιθάρα και κάνει σιγόντα στην Πόλυ Πάνου; Λέω, ναι εγώ είμαι. Έλα ρε παιδάκι μου φάγαμε το Αιγάλεω να σε βρούμε! Με τον Στέλιο και την Κίτσα (Μαρινέλλα) είμαστε έξω, να έρθουμε μέσα; Λέω ο Στέλιος να έρθει μέσα; Έφυγε το πάτωμα από τα πόδια μου. Μπαίνει μέσα η Μαρινέλλα και ο Καζαντζίδης και έχει φύγει το πάτωμα. Λέω, πατάω στο πάτωμα στον αέρα είμαι. Ψάξαμε για κάποιον Μάριο στο Αιγάλεω και βρήκαμε κάποιον Μάριο που παίζει κιθάρα αλλά ζωγραφίζει, δεν ήσουν εσύ. Θα έρθεις στη Γερμανία να πάμε για τουρνέ, μου λέει. Λέω τί λέει τώρα; Είχαμε σταματήσει με την Πόλυ Πάνου, δεν είχα πρόβλημα, πήγαινα οπουδήποτε. Αλλά τώρα αυτό που μου είπε ο άνθρωπος αυτός, ο Θεός που κατέβηκε κι ήρθε και πέρασε την πόρτα μου, δεν συζητάμε καθόλου!"


H Μαρινέλλα με τον Κώστα Σταματάκη στο Heilbronn της Γερμανίας. Φωτογραφία του Πάνου Δολαψή
Η Μαρινέλλα στην παράσταση
στο Heilbronn. Πίσω της ο Κώστας
Σταματάκης. Μια φωτογραφία που μας 
χάρισε ο κος Πάνος Δολαψής.
Για το κομμάτι των παραστάσεων, ο Μάριος Κώστογλου θα πει στους Στέλιο Νικολαΐδη και Ισίδωρο Πάτερο σε συνέντευξη στο NGradio: "Όταν λοιπόν ξεκίναγε την παράσταση ο Στέλιος, μεταξύ των άλλων τραγουδιών που έλεγε, είχε ένα λαϊκό τραγούδι, είχε μια φαντασία - έτσι τη λέγαμε τότε - σόλο μπροστά. Δηλαδή έπαιζε κάτι το μπουζούκι κι έκανε ένα σόλο με τη φωνή του. Και έλεγε, αναστενάζω βγαίνει φωτιά. Αυτό το αναστενά, το άλφα αυτό εκεί ψηλά που το τραγουδούσε, συγκλόνιζε τα σύμπαντα. Αυτό το ααα το τεράστιο το υπερογκώδες που δεν χωρούσε πουθενά. Παίζαμε σε θέατρα τότε στη Γερμανία που παίρναν πέντε και εφτά χιλιάδες κόσμο. Κι ήταν κάτω γεμάτη η σάλα από ομογένεια. Κι έβλεπες μέσα στο φώς που έφτανε από τη σκηνή στη σάλα κάτω, το ελάχιστο φως, που αντιφέγγιζε κάτω στη σάλα, έβλεπες γέμιζε άσπρα μαντίλια. Κλαίγανε. Αλλά το αναστενά, αυτή η νότα, όσες φορές το είπε για όσο καιρό είχα την τιμή και την τύχη την μεγάλη να είμαι δίπλα του και να παίζω για να τραγουδάει, παιδιά μου ξερίζωνε από τη ραχοκοκαλιά το δέρμα. Είναι ένας από τους λόγους που θεωρώ τον εαυτό μου ευλογημένο και τυχερό".

Τις παραστάσεις, λοιπόν, οργάνωσε ο επιχειρηματίας στο χώρο του θεάματος Χαράλαμπος Σημηριώτης που διατηρούσε τα γραφεία της εταιρείας του (Simiriotis-Filmverleih Charalampos Simiriotis Endersbacher Str. 49 70374 Stuttgart) στη Στουτγκάρδη. 

Εμείς βρήκαμε τον κο Παναγιώτη Δολαψή που - παιδί σχεδόν τότε - εργάστηκε για λογαριασμό του επιχειρηματία. Ο κος Δολαψής, που σήμερα κατοικεί στο Ορμένιο, μοιράστηκε μαζί μας την ιστορία του από τις μέρες εκείνες καθώς και μερικές φωτογραφίες πραγματικά ντοκουμέντα, τις οποίες και δημοσιεύουμε σήμερα.

Πάνος Δολαψής και Μαρινέλλα στο Heilbronn. Φωτογραφία του Πάνου Δολαψή
Ο Πάνος Δολαψής και η Μαρινέλλα
στο Heilbronn της Γερμανίας.
Μας είπε λοιπόν: "Εγώ δεν τους γνώριζα, ούτε ήξερα τί θα πει Καζαντζίδης. Είχα πάει τουρίστας στη Γερμανία 16 χρονών, Μου είχαν βάλει μια σφραγίδα στα σύνορα οι Γερμανοί και μετά 20 ημέρες έπρεπε να γυρίσω στην Ελλάδα. Φοβόμουνα όμως να γυρίσω και έτσι έμεινα για 2 χρόνια. Όταν απολύθηκα από φαντάρος πήγα πάνω πάλι. 

Είχα μια σχέση με αυτόν που έφερε τον Καζαντζίδη, τον Σημηριώτη. Αυτός είχε έδρα στη Στουτγκάρδη και είχε σχέση με την Αγγλία. Αυτός ήταν που έφερνε ελληνικές ταινίες, όσες ταινίες έβγαιναν τότε. Λέγανε πως είχε και τζετ δικό του τότε αλλά μετά έμαθα ότι τα έχασε όλα. Οι Γερμανοί τους άφηναν να δουλέψουν στην αρχή και μετά ήρθε η εφορία και τους τα πήρε όλα, αναδρομικά.

Ο Σημηριώτης λοιπόν έφερε τον Καζαντζίδη και τη Μαρινέλλα και σε διάφορες πόλεις της Γερμανίας έκαναν συναυλία. Εγώ δεν πήγα σε όλες. Πήγα μόνο στην περιοχή μου. Ο Στέλιος και η ειδικά η Μαρινέλλα με συμπαθούσαν. Ήμουνα μικρός. Εν τω μεταξύ εγώ είχα τη φωτογραφική μηχανή, ήμουν κολλημένος. Αφού είχα πρόσβαση μπορούσα να βγάζω ό,τι φωτογραφία θελω. Τους έδωσα πάρα πολλές φωτογραφίες. Δυστυχώς έχω χάσει τα αρνητικά. Ο Καζαντζίδης, δεν ξέρω τί τον απασχολούσε, ήταν όλες τις μέρες πολύ λιγομίλητος και προβληματισμένος στα δικά μου μάτια. Εμείς ήμασταν παιδιά, δεν μας έδινε και πολύ σημασία. Η Μαρινέλλα κάλυπτε αυτό το κενό της επικοινωνίας. 

Εγώ όπως σου είπα δεν ήξερα τι ήταν ο Καζαντζίδης. Και στην πόλη Heilbronn - ας είναι 50 με 70 χιλιόμετρα από τη Στουτγκάρδη - έπαθα την πλάκα της ζωή μου. Είδα να κλείνουν όλοι οι δρόμοι. Πάγωσε όλη η πόλη από την κοσμοσυρροή. Η αίθουσα εκείνη - δεν θυμάμαι το όνομά της - είχε χιλιάδες κόσμου. Η αστυνομία δεν μπορούσε να βρει στον κόσμο parking. Έμεινα με ανοιχτό το στόμα! Δεν υπήρχε άλλη ψυχαγωγία τότε. Μόνη ψυχαγωγία τους ήταν κάθε Κυριακή οι ελληνικές ταινίες."


Χαραλαμπός Σημηριώτης με τους Στέλιο Καζαντζίδη, Μαρινέλλα και Μίμη Παπαϊωάννου. Φωτογραφία του Πάνου Δολαψή
Μια ακόμα φωτογραφία ντοκουμέντο που μας χάρισε ο Πάνος Δολαψής.
Είναι τραβηγμένη στο χιονισμένο Heilbronn της Γερμανίας.
Μπροστά στο αυτοκίνητο o επιχειρηματίας Χαράλαμπος Σημηριώτης.
Στα πίσω καθίσματα ο Στέλιος Καζαντζίδης,  η Μαρινέλλα και ο Μίμης Παπαϊωάννου.



Διαβάστε ακόμα:



1 σχόλιο:

Αχιλλέας είπε...

Στό περιοδικό ΛΑΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ καί σέ συνέντευξη τού Γιάννη Παλαιολόγου υπάρχει φωτογραφία ορχήστρας τών Καζαντζίδη καί Μαρινέλλας μέ μπουζούκια Νικολόπουλο καί Παλαιολόγου πού γράφει στήν λεζάντα: "Από περιοδεία στήν Γερμανία". Λογικά πρέπει νά είναι από αυτήν τήν περιοδεία.
Η συνέντευξη είναι από τόν αξιόπιστο ερευνητή Κώστα Χρηστίδη.